توصیه های مفید بعد از کاشت مو طبیعی

 رعایت نکته های بعد از کاشت مو

در این مقاله نکاتی را پیرامون مراقبت های بعد از کاشت مو خدمت شما ارائه خواهیم کرد که رعایت آنها برای افرادی که کاشت موی طبیعی انجام داده اند کاملاً ضروری است.

بیماران در پایان عمل چند ساعته کاشت مو خسته و کلافه هستند و بدلیل گیجی ناشی از خوردن قرص دیازپام نمی توانند با دقت رانندگی کنند. بنابراین جهت احتیاط توصیه می شود روز عمل اتومبیل به همراه نیاورند و برای بازگشت به منزل یک نفر همراه داشته باشند و یا از آژانس استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست فرم زیر را پر کنید😍

    چند ساعت بعد از اتمام عمل جراحی کاشت مو به روش FUT بیماران در پشت سر احساس درد می کنند که مربوط به برش جراحی است. این سردرد موقت بوده و ظرف یکی دو روز بهبود می یابد. برای تسکین درد می توان از مسکن های معمولی مانند استامینوفن ساده یا کدئین دار و یا از بروفن یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کرد. نکته مهم آن است که کاشت مو باعث سردرد دائمی نمی شود.

    لازم است بیماران آنتی بیوتیک تجویز شده را به طور کامل مصرف کنند ولی نیازی به تکرار دوره درمان نیست.

    اقدامات بعد از کاشت مو

    نحوه پانسمان

    در پایان عمل سر بیمار پانسمان می شود. پانسمان از موهای کاشته شده محافظت کرده و احساس امنیت و راحتی ایجاد می کند.مراقبت از پانسمان به خصوص شب ها موقع خواب خیلی مهم و حساس است. کشیده شدن پانسمان روی پوست سر باعث بیرون آمدن موها از محل کاشت می شود. البته در طول روز هم ممکن است این اتفاق بیافتد مثلا ممکن است سر بیمار موقع سوار شدن به ماشین به در اصابت کند و تعدادی از موها کنده شود.

    بعد از کاشت مو
    بعد از کاشت مو

    نحوه خوابیدن

    چند شب اول لازم است بیماران به صورت ۴۵ درجه (نیمه نشسته) بخوابند. در این وضعیت فشار وریدی و لنفاتیک در سرو گردن کاهش یافته و از تورم پیشانی جلوگیری می شود. برای این منظور کافی است از یک بالش دور گردنی نرم استفاده کنند. خوابیدن به پهلوها نیز ایرادی ندارد. افرادی که عادت دارند روی شکم بخوابند بیشتر دچار ورم پیشانی می شوند.

    نحوه شست و شوی سر بعد از کاشت مو

    روز بعد از عمل پانسمان را در کلینیک برداشته و موها با شامپو شسته می شود و مجدداً پانسمان می شود. سپس با آموزش هایی که به بیمار داده می شود شامپو کردن موها در منزل ادامه پیدا می کند. با آموزش مختصر افراد می توانند به تنهایی پانسمان شان را در منزل عوض کنند. توصیه می شود بیماران در هفته اول ۲۴ ساعته پانسمان داشته باشند. لازم است پانسمان هر روز عوض شود.

    این مطلب هم بخوانید  کاشت ابرو سعادت آباد

    هر بار که پانسمان عوض می شود باید سر را با شامپو شست. شستن سر نه تنها باعث عفونت نمی شود بلکه از عفونت و جمع شدن شوره و چربی سر جلوگیری می کند. بیماران می توانند سر را با شامپوی معمولی یا شامپو بچه بشورند. لازم نیست از شامپوی خاص یا بتادین استفاده شود. باید کل سر شامل زخم پشت سر و مناطق کاشته شده به ملایمت با دست شسته شود. آب ولرم با فشار کم به کمک دوش دستی یا کاسه روی سر ریخته شده و نوک انگشتان در یک جهت روی پوست سر کشیده شود. سعی نشود لکه های خون خشک شده و چسبیده به پوست سر با ناخن و یا با فشار زیاد کنده شود. این کار به موهای کاشته شده صدمه می زند.

    نحوه شست و شوی

    مطمئن باشند با تکرار شستشو در روزهای آینده پوست سر ظرف یک هفته تا ده روز کاملاً تمیز شده و فقط کمی قرمزی و التهاب خواهد داشت. ضمناً ایستادن زیر دوش معمولی پرفشار تا دو هفته ممنوع است زیرا موهای کاشته شده سست بوده و ممکن است با فشار آب از جا کنده شود. برای خشک کردن موهای سر از حوله نرم با احتیاط استفاده شود. سشوار داغ برای موها مضر است و نباید استفاده شود. بهتر است قبل از پانسمان مجدد پماد آنتی بیوتیکی مانند جنتامایسین روی زخم های ناشی از کاشت مو به روش FIT مالیده شود. بیرون از منزل می توان پانسمان را با کلاه مناسبی پوشاند. کلاه بایستی قابل شستشو، نرم و تا حدامکان گشاد باشد به نحوی که با موهای کاشته شده تماس نداشته باشد. کلاه را بایستی هر روز شست.

    بیماران توجه کنند استفاده از کلاه گیس نیز بعد از دو هفته اشکالی ندارد ولی نباید از نوع چسبی باشد و قبل از استفاده باید حتما توسط پزشک تایید شود. به خاطر احتمال عفونت بهتر است در ابتدا فقط ۱۲ ساعت در روز کلاه گیس گذاشته شود.

    این مطلب هم بخوانید  کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو

    رفع ورم 

    دوره نقاهت بعد از کاشت مو ظاهری است یعنی افراد نیاز ندارند استراحت مطلق باشند بلکه ممکن است پیشانی چند روز ورم کند. معمولا ورم دو سه روز بعد از عمل شروع می شود و سه روز طول می کشد. گاهی اوقات این تورم با کبودی مختصری همراه است. البته جای نگرانی نیست. ورم بعد از کاشت مو کاملاً طبیعی بوده و هیچ خطری برای موهای کاشته شده و یا سلامتی شخص ندارد. در برخی از بیماران که ناچارند زودتر سر کار خود حاضر شوند می توان با تجویز کورتون به شکل قرص پردنیزولون یا تزریق آمپول دگزامتازون جلوی تورم را تاحدود زیادی گرفت. به طور کلی برای این که بیماران دچار ورم شدید نشوند توصیه می کنم از روز اول هدبند سفتی دور سر ببندند و فقط در روز اول، سه بار و هر نوبت پانزده دقیقه کیسه یخ روی پیشانی بگذارند ( مراقب باشند که یخ روی موها گذاشته نشود ).

    نحوه فعالیت 

    بعد از کاشت مو استراحت کامل در رختخواب ضرورت ندارد. توصیه می شود بیماران فقط یکی دو روز در منزل استراحت کنند. پس از آن می توانند در صورت تمایل پیاده روی را شروع کنند. بعد از یک هفته دویدن نیز اشکالی ندارد. فعالیت بدنی شدید مثل شنا و یا ورزش های حرفه ای مانند بدن سازی ، فوتبال یا والیبال تا یک ماه ممنوع است. بیماران سعی کنند در چند هفته اول پس از کاشت موی FUT از خم کردن ناگهانی و شدید گردن، خم و راست شدن و سرفه های شدید خودداری کنند. این کارها باعث می شود به زخم پشت سر فشار وارد شود و رد عمل پهن شود.

    داروهای لازم

    افرادی که ریزش مو داشتند و قبل از کاشت از قطره ماینوکسیدیل استفاده می کردند می توانند دو هفته بعد از عمل زمانی که زخم ها کاملاً بهبود یافته اند مصرف دارو را از سر بگیرند. حتی ممکن است استعمال ماینوکسیدیل از ریختن موها در فاز استراحت جلوگیری کند و رویش مجدد موها زودتر آغاز شود. ماینوکسیدیل به ترمیم زخم ها کمک می کند.

    عدم مصرف سیگار 

    توصیه می شود افراد سیگاری حداقل تا دو هفته از استعمال سیگار و قلیان خودداری کنند. نیکوتین باعث می شود خون یا اکسیژن لازم به ریشه موهای کاشته شده نرسد.

    کوتاه کردن و رنگ کردن موها 

    بهترین زمان برای کوتاه کردن موهای سر یا رنگ کردن آنها حداقل دو هفته بعد از کاشت مو است.

    این مطلب هم بخوانید  کنترل مصرف مشروبات الکلی بعد از کاشت مو

    کشیدن بخیه 

    اگر کاشت مو با روش FUT و یا کاشت مو به روش ترکیبی انجام شده باشد پشت سر بخیه می خورد. بخیه ها جذبی نیست و بعد از دو هفته کشیده می شود. کشیدن بخیه ها درد ندارد. مابقی روش ها خط بخیه کاشت مو ندارند.

    روند رشد موها بعد از کاشت مو

    موهای کاشته شده بلافاصله بعد از کاشت شروع به رشد می کنند و ظرف یک هفته چند میلیمتر بلند می شوند ولی پس از ده روز تا ۲ هفته وارد فاز استراحت شده و شروع به ریختن می کنند. این پدیده کاملاً طبیعی بوده و اصطلاحاً فاز تلوژن گفته می شود. در این مرحله بیماران نگران می شوند و فکر می کنند موها با ریشه می ریزد. این موضوع درست نبوده و برجستگی انتهای ساقه مو ریشه اصلی مو نمی باشد. ریشه موها در داخل پوست سر باقی مانده و فقط ساقه ها می ریزد.

    جالب است که در بعضی از بیماران موها اصلاً وارد فاز استراحت نمی شوند یا بخشی از موها می ریزد و بخشی باقی می ماند. این تفاوت ها مربوط به عکس العمل بدن افراد می باشد ولی نکته مهم آن است که رویش مجدد موها قطعی است و معمولاً موها بعد از ۲-۳ ماه شروع به رشد خواهند کرد. البته رشد مجدد موها گاهی زودتر و گاهی دیرتر اتفاق می افتد. مثلاً در بعضی از بیماران ۱ ماه و در بعضی ها ۶ ماه طول می کشد تا موها از زیر پوست جوانه بزند. معمولاً در مرحله رویش موها چند جوش کوچک در پوست سر ایجاد می شود که نشانه رشد مجدد موها در زیر پوست است و عفونت نیست.

    نتیجه

    نتیجه نهایی عمل پس از ۹ ماه تا یک سال مشخص می شود. البته گاهی رویش موهای جدید تا یک ونیم سال ادامه می یابد. در این موقع ضخامت، رنگ و سرعت رشد موها کاملاً طبیعی است. موهای کاشته شده دائمی و قابل رشد هستند. به طور طبیعی روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ تار مو می ریزد. این مساله مربوط به چرخه رشد موها بوده و جایگزین می شود.

    برای مشاهده نمونه کارهای کاشت و دریافت مشاوره می‌توانید به سایت کلینیک کاشت مو تخصصی  دکتر خسرویانی در تهران مراجعه کنید.

     

    ۴ نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *